Over ons

Visie

Anno 2015 moet alles snel, snel, snel. We maken nergens meer tijd voor. Daardoor verliezen we als mensen elkaar uit het oog. Mensen zitten uren naar schermpjes te kijken en op het moment dat het niet meer hoeft, kijken we voor onze ontspanning naar schermpjes.
Een van de weinige momenten dat we nog met elkaar bezig zijn, is tijdens het eten. Wij vinden eten dan ook een van de belangrijkste en mooiste momenten van de dag. Mensen praten tijdens het eten. Nemen hun liefdes mee uit eten. Worden verliefd tijdens het eten. Maken mooie deals met hun zakenpartners en misschien nog wel het belangrijkste: het brengt gezinnen en vrienden samen. Het moet goed zijn. Het moet gezellig zijn. Het moet puur zijn! Gewoon lekker eten, dat is wat wij willen!

Historie

In 1988 waaide er iets totaal nieuws over naar Nederland, naar Amsterdam, naar het Stationsplein aan het centraal station. Het was een jonge ijsventer die het tijd vond voor vernieuwing. Hij zag dat zijn stad was vol gelopen met ijsventers. Waar hij ooit een van de weinige was, was hij nu een van de velen.
Hij hoorde over een broodje worst uit New York. Een Hot-Dog. Zo begon het. Een veel te hard broodje, met een worstje ertussen. Na maanden proberen en zoeken werd de eerste echte hotdog in Amsterdam een feit! Het werd een doorslaand succes. Hij was eindelijk weer een van de weinige. Daar in Amsterdam, op het Stationsplein aan het Centraal station. Die venter is onze opa, opa Arnold.

Hij gaf die passie voor vernieuwing en eten door op zijn zoon, Mark. Mark stond op zijn 16e in het Vondelpark ijsjes te verkopen. IJs dat ze zelf gemaakt hadden en verkochten aan de andere venters in de stad. Dan weer in het Vondelpark, dan weer bij het Rijksmuseum, dan weer op de Dam. Mark kende de stad, de stad kende Mark.

In 2001 opende Mark en Arnold de Lunchkiosk op het Museumplein. Broodjes ham-kaas, hotdogs en hamburgers. Streetfood op een ander level. Dezelfde snelheid, dezelfde passie, een ander jasje. Randy en Bodhi vonden het geweldig. Ze waren elf en zes. Normaal stonden ze met Opa of papa op de Dam hotdogs te verkopen, maar nu mochten ze andere broodjes proeven en helpen verkopen.
In 2010 opende Mark met zijn vrouw Stientje’s (vernoemd naar zijn oudtante) op de, in die tijd opgebroken, Bilderdijkstraat in Amsterdam-West. Iedereen verklaarde hem voor gek. “Daar ga je toch geen zaak openen?”. En wat voor zaak? Een lunchroom met high tea, waarbij elk kopje koffie met een advocaatje met slagroom werd geserveerd. Stientje’s werd al snel een begrip, en werd binnen no-time hotspot nummer 1 bij bekende bladen.
Mark vond het geweldig, maar hij miste het vrije wat het streetfood leven met zich meebracht. Stientje’s werd verkocht. De aandacht ging weer naar de “kiosk”.
De beleving en de passie die bij Stientje’s door de zaak ging nam hij mee terug naar de Kiosk. Er werden broodjes geprobeerd, broodjes gecreëerd. Het moest puur zijn. Het moest lekker zijn. Passie en ambacht waren leidend.
Vier jaar later, in 2014, ging de jongste generatie de familietraditie voortzetten, Randy op 24-jarige leeftijd Bodhi op 18-jarige leeftijd. Er werden 2 foodtrucks gekocht, of eigenlijk 2 oude auto’s die werden omgebouwd tot foodtrucks. Geheel gebouwd naar inzicht van Mark en z’n twee jongens. FoodCrib vond zijn begin!